Op 1 augustus a.s. moeten werkgevers voldoen aan een aantal nieuwe wettelijke regels doordat op die dag de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking treedt. Dit wetsvoorstel is vorige week door de Tweede Kamer aangenomen. De Wet ziet op implementatie van een Europese richtlijn en lidstaten van de EU zijn verplicht deze richtlijn in nationale regelgeving op te nemen.

Dit is wat er verandert:

• Uitbreiding van de informatieplicht aan werknemers:

Werknemers moeten bij indiensttreding schriftelijk worden geïnformeerd over diverse rechten en procedures, zoals werk- en rusttijden, opleidingsbeleid, procedures bij ontslag, gegevens van het pensioenfonds of van de pensioenverzekeraar waar de werkgever bij aangesloten is. Werkgevers zullen beleid en procedures moeten uitwerken, bijvoorbeeld in een personeelsreglement dat aan de werknemers bij indiensttreding wordt uitgereikt. Voor uitzendovereenkomsten geldt nog specifiek dat de identiteit van de inlenende partij gemeld moet worden zodra deze bekend is of zodra deze wijzigt.

• Verbod op een nevenwerkzaamhedenbeding in de arbeidsovereenkomst;

Tot 1 augustus a.s. zijn werkgevers vrij om af te spreken dat een werknemer geen nevenwerkzaamheden mag verrichten zolang de arbeidsovereenkomst voortduurt. Vanaf 1 augustus a.s. mag de werkgever dit niet meer afspreken en is het uitgangspunt dat een werknemer zelf mag weten of hij wel of niet nevenwerkzaamheden verricht tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst (behoudens uitzonderingen).

• Kosteloos aanbieden van verplichte scholing aan werknemers:

Als een werknemer op grond van de wet of een cao verplicht is om bepaalde scholing of een opleiding te volgen voor het uitvoeren van zijn werkzaamheden, dan is de werkgever vanaf 1 augustus verplicht om de kosten voor deze scholing te betalen. Een studiekostenbeding op grond waarvan een werknemer bij het einde van zijn arbeidsovereenkomst (een deel van) de studiekosten die betrekking hebben op een opleiding die op grond van de wet of cao verplicht was moet terugbetalen aan de werkgever is niet langer toegestaan. Je hoeft dus niet het hele studiekostenbeding in een arbeidsovereenkomst te schrappen, maar het beding moet wel zodanig aangepast worden dat onderscheid wordt gemaakt tussen bij wet of cao verplichte scholingskosten en andere opleidingskosten.

Daarnaast geldt dat de tijd die de werknemer aan de verplichte scholing besteed aangemerkt wordt als werktijd en moet de scholing ook zoveel als mogelijk gevolgd (kunnen) worden tijdens werktijd.

• Werknemers met een flexibel contract krijgen de mogelijkheid om meer zekerheid te vragen:

De nieuwe wet biedt werknemers die werkzaam zijn op basis van een flexibele arbeidsovereenkomst de mogelijkheid om een verzoek te doen tot een vorm van arbeid met meer zekere en voorspelbare arbeidsvoorwaarden.  Dus naast de mogelijkheid die nu reeds bestaat om de werkgever te verzoeken om de arbeidsduur, arbeidstijd en/of werkplek aan te passen, is het straks ook mogelijk om de werkgever (als een arbeidsovereenkomst tenminste 26 weken heeft geduurd) bijvoorbeeld te vragen om een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of met een vaste arbeidsomvang. De werkgever is dan in beginsel verplicht positief te reageren op zo’n verzoek, tenzij er redenen zijn waarom het verzoek van de werknemer niet kan worden gehonoreerd.

• Een meer voorspelbaar werkpatroon voor flexibele arbeidskrachten:

Deze laatste wijziging is meer een bevestiging van wat met de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans per 1 januari 2020 reeds is ingezet, namelijk de positie van flexwerkers verstevigen en heeft betrekking op werknemers met een onvoorspelbaar werkpatroon, zoals oproepkrachten. Zij kunnen per 1 augustus a.s. alleen nog worden opgeroepen op de dagen en uren die in hun arbeidsovereenkomst zijn afgesproken. Dat zijn dan de referentieuren en -dagen. Ook moeten deze werknemers geïnformeerd worden over het aantal gewaarborgde betaalde uren en het loon dat zij voor werk bovenop die uren verdienen. Dit in het verlengde van de hierboven aangehaalde uitbreiding van de informatieplicht voor werkgevers.

Omdat de wijzigingen per 1 augustus a.s. al in gaan, hebben werkgevers niet heel veel tijd meer om documenten (zoals model arbeidsovereenkomsten, het personeelsreglement e.d.) en werkwijzen aan te passen. Ga er dus zo snel mogelijk mee aan de slag!

Voor hulp of advies: bel of mail Cooper Advocaten via henk@cooperadvocaten.nl of per telefoon 023-5311406.