Vakbonden zijn ontstaan ten tijde van de industriële revolutie. Door middel van de vakbond kon de arbeider een vuist maken tegen de werkgever. Vanuit de historie is de werknemersvakbond de organisatie welke de gesprekspartner is bij onderhandelingen over nieuwe minimum arbeidsvoorwaarden en salarissen. Wanneer een bedrijf een sociaal plan wil opstellen, wordt de vakbond daarin gekend.
Daar lijkt nu steeds meer het klad in te komen. Oorzaak: het aantal leden. Het ledenbestand vergrijst en een aanwas van nieuwe leden blijft achter. Het CBS heeft gecalculeerd dat slechts 1 op de 5 (!) werknemers lid van een vakbond is.
Het gevolg daarvan is dat de vakbond steeds minder representatief is voor de groep die zij vertegenwoordigt (de werknemers), en dus een steeds minder goede gesprekspartner is voor de werkgever.
De tijd zal leren of door de overheid en het bedrijfsleven zal worden gezocht naar een alternatieve gesprekspartner, of dat het fenomeen vakbond alsnog nieuw leven zal worden ingeblazen.
Meer informatie over dit onderwerp kunt u vinden op de volgende sites:
CBS
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/25/bijna-een-op-de-vijf-werknemers-lid-van-een-vakbond